Möte på SPF

SPF bjöd in till en informationsträff om Mångfaldens trädgård i Mora i, där 62 personer ur föreningen deltog.

Detta togs upp bland annat:

-plats för trädgården (på folkhögskolan och Zorns gammelgårds mark ovanför ”scenen i vattnet”),

-hur vi ska odla för mångfald (för alla djur, människor, växter och naturen),

-vad vi behöver från det förflutna och förnya för de nya klimatförutsättningar som kan väntas komma,

-att denna trädgård förhoppningsvis blir en plats människor vill vara i oavsett om en odlar eller ej,

-att trädgården ska vara tillgänglig och att alla kan delta på sina egna villkor oavsett funktionalitet,

-att det är Naturskyddsföreningen som står bakom detta projekt oavsett samarbeten,

-att om en vill delta i att inhämta kunskap om hur en odlar för mångfald i sin egen trädgård/balkong , så går det bra att delta i de teoretiska cirklar som Naturskyddsföreningen anordnar.

På SPF tillverkas bihotell som inte blir till ett ”skafferi” för fåglar! Här kommer en text från deras sida:

”Världens Bästa Bihotell”

”Från SPF:s Bihotellgrupp meddelas att försäljningen av ”Världens Bästa Bihotell” BISTUGAN fortgår på högvarv.Vildbina har visat sig gilla denna byggnad och rena inflyttningsfesten pågår ute i bygderna, från tidig vår till sen höst (beroende av vilken av alla 270 arter vildbin).”