Projektbidrag till Mångfaldens trädgård i Mora

Naturskyddsföreningen Mora har från Arvsfonden beviljats medel i tre år till en trädgård inspirerad av skogen. Projektet kommer genomföras i ett brett samarbete med många olika organisationer.Bild med rubriken "Mångfaldens trädgård", skördekorg full av grönsaker och logotyper från Naturskyddsförening Mora och Arvsfonden med förtydligande om att projektet bedrivs med medel från arvsfonden.– Idén till en skogsträdgård i Mora kom efter ett års studier på Ölands folkhögskola, som inspirerade mig att se om det fanns möjlighet till ett projekt på hemmaplan, berättar Lisa Goude, projektledare. Jag är så tacksam att Naturskyddsföreningen nappade.

I en gemensamt skapad ätbar skogsträdgård får deltagarna på ett kreativt och roligt sätt nya kunskaper tillsammans. Trädgården kan bli ett skyltfönster och en ögonöppnare för hur mycket ätbart vi faktiskt kan odla.

Syftet är att öka självförsörjningsgraden, matberedskapen, den biologiska mångfalden, de ekologiska kunskaperna och sprida idén om ätbara trädgårdar ut i samhället.

Målet är att deltagarna i projektet ska få:

• kunskap om hur de själva kan förvandla en “gräsöken” till att producera mer ätbart
  • ökad kunskap och medvetenhet om biologisk mångfald, permakultur, perenn och ekologisk odling
  • möjlighet att knyta nya sociala kontakter och ingå i ett meningsfullt sammanhang
     – Vi ser fram mot att få genomföra mångfaldens trädgård tillsammans med människor i alla åldrar, säger en sprudlande glad Lisa. Alla som vill odla tillsammans kan delta!

Planen är att starta lite smått med en studiecirkel i höst, men projektet drar igång på allvar den 1 januari 2024. Kontakta gärna Lisa om du är intresserad av att delta i projektet: elvi.gustavsson@gmail.com 070-464 63 90.

Fakta skogsträdgård

En skogsträdgård handlar inte om att odla tulpaner i skogen 🙂 utan om att efterlikna skogens strukturer i en ätbar trädgård. Många arter, fleråriga växter, mest vedartade (bärbuskar och fruktträd), olika skikt, att marken är täckt och att det finns ett rikt jordliv. Tack vare detta blir skördesäsongen längre än i en vanlig trädgård med ettåriga växter, grödorna får högre näringsinnehåll, den biologiska mångfalden stärks och kolinlagringen ökar bland annat. Målet är att få en så självskötande trädgård som möjligt. En trädgård där en mångfald av växter planteras så de kan samspela och stötta varandra och på sikt klara sig själva utan trädgårdsmästare.
Läs mer på
 Vad är egentligen en skogsträdgård? – Skogsträdgårdsbloggen (xn--stjrnsund-x2a.nu) och (2) Skogsträdgårdsodlarna | Facebook