Minimera avfallet – gör mer med mindre!

Nästa vecka, v. 48, är det temavecka ”Europa minskar avfallet”. Inför detta ordnades en föreläsning om hur vi kan minska avfallet och spara på jordens resurser. Jenny Back, kommunikatör på Nodava föreläste.
– Shopping är ett stort fritidsnöje, men produktion och konsumtion av varorna ger stor påverkan på miljö och människor. Utvinning från gruvor, klimatpåverkan, spridning av gifter, stor vattenåtgång, slavarbete m.m. Avfallsmängderna har fördubblats de senaste åren. Var ska det sluta?
– Var och en av oss har tusen slavar, fortsatte Jenny. När du ser på prislappen och tänker ”Åh, vad billigt!” har många arbetare, ofta barn, i fattiga länder slavat för att producera den. De betalar ett högt pris i form av sin egen hälsa och miljö.
Att förhindra uppkomsten av avfall och återanvända saker är de viktigaste, men också svåraste, stegen i den så kallade avfallstrappan.
– Ett tips för att minska sin konsumtion är 10-regeln. Räkna alltid till 10 innan du köper något och fundera på om du verkligen behöver prylen. Ett annat tips är att skriva en lista på vad du behöver och bara handla det som står på den.
Utmärkelsen ”Miljönärvänlig” kan fås av de som bidrar till minskad konsumtion eller gynnar återanvändning som bibliotek, återbruk och bilpooler. Naturskyddsföreningens årsbok heter ”Ägodela” och handlar om hur man kan dela på saker; som klädbytardagar, tool-pool, cykelkök och att övernatta på varandras soffor.
– 2016 års miljöalmanacka har tema miljömålen. 2017 blir temat förebyggande avfallsarbete och vi på NODAVA vill gärna ha in tips för att lyfta fram goda exempel.
Re-do i Falun samlar in överblivet material från företag och delar ut till skolor och förskolor. På Ta Tillvara i Borlänge går integration och miljöarbete hand i hand och många nyanlända får bra språkträning.
Nästa steg i avfallstrappan är återvinning.
– Även om du använder varmvatten och avfallet transporteras sparar du 50-70% att återvinna mot att en ny vara ska tillverkas av jungfrulig råvara. Det är viktigt och riktigt att källsortera. Avfallet blandas inte!
– I Sverige har vi återvinning på 85% papper och tidningar. Det motsvarar ca 14 miljoner träd. Ett kilo återvunnet papper sparar energi som du kan ladda din mobil i 4,5 månader på!
– Det tillverkas 1000 mobiler per minut! I dessa finns bland annat sällsynta jordartsmetaller. Så ni som har 3-4 gamla mobiler hemma – lämna in dem, uppmanade Jenny.
En nyhet är el:in-skåpen på affärer där man kan lämna in smått elavfall. Andra förbättringar är att man numera kan lämna in grovplast, d v s plast som inte tillhör förpackningsinsamlingen, och textilier. Bara sedan i september har 21 ton kläder och andra tyger samlats in i norra Dalarna till Human Bridge. Här får man dock inte lämna in små tygbitar eller trasiga skor.
Avslutningsvis citerade Jenny Göran NK Thorin i Orsa:
– Avfall är bara ett tecken på bristande fantasi. Det mesta går att använda till något annat.
Till sist berättade Astrid Gustavsson entusiastiskt om bokashi. Det är en form av kompostering eller syrefri mjölksyrejäsning med fem olika mikroorganismer.
Arrangörer var Naturskyddsföreningen Mora, Mora Folkhögskola och Studiefrämjandet.

Text och foto: Lillian Lundin Stöt