Referat ”Ställ om – allt att vinna på ett klimatsmart liv”

Föreläsning av Maria Soxbo, journalist, jobbade på livsstilsmagasin, flög mycket, men ställde om efter den heta sommaren 2018. Har varit med och grundat Klimatklubben.se

Tidigare böcker:
”Gör skillnad – från klimatångest till handlingskraft” (bilen, biffen, bostaden, börsen)
Fyra små klimatböcker ”Men Kina då?” m fl

Har nu skrivit boken hon själv saknade. Vad blir bättre i mitt liv av omställningen? Har utgått ifrån instagram-inlägg och följarna.

Hejdå samtiden

Vi vet vad vi har, men inte vad vi får så därför är det lite läskigt. Vi är inte bara belånade upp över öronen, utan bränner ut oss, klarar sig inte på en inkomst längre, styrs av normer som att pengar är status.

”Varför köper vi saker som vi inte behöver för att imponera på människor vi inte tycker om?”

Ekorrhjulet, borde vara hamster 😊

Konsumtionen ökar, t ex kläder har ökat med 30 % och hemtextil med 78 %. En bil står parkerad 98 % av sin tid, en borrmaskin används i snitt 18 min. Att äga många saker tar energi och tid. En genomsnittsamerikan lägger 2,5 dygn per år på att leta saker 😊

Inkomst och utsläpp hör ihop väldigt tätt. Att sträva efter att bli rika göder klimatkrisen.

Matsvinn, 1/3 av all mat som produceras

100 miljarder nya plagg produceras varje år, 15 nya plagg/år och person i världen. Myrorna får in 20 ton prylar och möbler varje dag! Kläder ska hålla i 15 år, men det gör de inte idag.

Hej framtiden

Drömmar: pensionat i Frankrike, Österlen, van life… Vi får hela tiden inspiration som vi inte har bett om. Intention – action gap. Vi vill, men får inte tummen ur! Gapet mellan drömmen och drömlivet plåstrar vi över med överkonsumtion. 90 % är villiga att ställa om sitt liv för klimatet, men knappt några gör det. Hållbarhetsambitioner + drömmar – ett hållbart drömliv bryggs över av omställningen.

Vad vill jag ha mer av? Vad vill jag ha mindre av?

Ändra sättet att tänka:

• Bli rik – små utgifter
  • Perfektion – good AND enough
  • Karriär – balans
  • Ambition – förnöjelse
  • Statuskommunikation – andra värden

Arbetslivet är ca 40 år, semestern ca 4 år. Spara inte allt krut till att må bra när du är ledig. Jobba mindre, lev mer. Sänk tempot, arbeta mindre vilket ger lägre utsläpp.

30 minuter om dagen ger en hel månad på ett år. Vi prioriterar ofta fel. Ju mindre upplevd tid vi har desto mer ohållbart lever vi.

Hur mycket fritid har vi? Män har 5 h 56 min, kvinnor 5 h 18 min. Ingen i undersökningen hade mindre än 4,5 timmar.

Tidsbesparare som tvättmaskin. Nu lägger vi dock lika mycket tid på att tvätta som innan tvättmaskinens tid, eftersom vi tvättar så oerhört mycket oftare. Tidstjuvar som mobilen. Man kan dock spara tid genom att göra begagnade köpfynd, ta fram kartor för att cykla, byta frukt mot bär t ex i FB-grupper.

Framtiden är slow. Det finns städer som är slow cities och t ex säger nej till McDonalds och ja till familjerestauranger. Det blir mer hållbart med lokalt kött, hantverk, skomakare etc. Att måla med linoljefärg tar längre tid men är mer hållbart, bygga timmerhus, hålla ett helt arbetsliv m.m.

I framtidens omställda städer, där t ex bilnormen fått ge vika, finns utrymme för ett utökat vardagsrum mellan husen, mer liv och variation, fler träd och mer vatten, smartare tak, mer närodlat och kolonilotter, smartare butiker med renoveringstjänster, mer flexibelt arbetsliv med mer fritid.

Paris 8-filig väg vid Triumfbågen, mest turister. Staden förbjuder bilar en gång/mån. Då vandrar Paris-borna ut till picknick, utomhusbio etc. Visualisera omställningen så att vi ser vad vi får!

Den cirkulära ekonomin i Sverige är endast 3,4 % (världens snitt 8,6 %). Konsumera smartare. Se oss som användare snarare än ägare. Goda exempel återbruksgallerior i Eskilstuna och Sundsvall (privatpersoner kan hyra en hylla), Loop en pop up butik i Östersund. Vi blir inte lyckligare av tusen valmöjligheter. Det blir s k choice overload, t ex 200 sorters flingor, kanske skulle vi må bättre av 5 sorter att välja på.

Delningssamhällen, t ex bibliotek, Fritidsbanken, tvättstuga, hotell, Spotify, Netflix. Applicera det på fler områden i livet. Hygglo hyra/låna verktyg av grannarna.

Ta ett smakprov av din dröm, t ex bo på pensionat i Frankrike via Airbnb.

Det ska vara lätt att göra rätt. Politiker kan ta de stora besluten som att satsa på tåg, cykelbanor. Skriv insändare, medborgarförslag, engagera dig politiskt.

Antecknat av Lillian Lundin