Nytt som händer i Mångfaldens Trädgård Mora (vår gemensamma trädgård)

Här kommer lite uppdateringar om vad som händer i Mångfaldens Trädgård Mora framöver

• 10/9 2024 Invigning i Mångfaldens Trädgård Mora:

Klockan 15-19 visar vi det som hänt i Trädgården på de 3 månader vi arbetat i den.

Klockan 18.00 träffas de som redan har visat ett intresse för att delta i projektet. Vi delar kontaktuppgifter och plantering av träd, buskar och marktäckare kommer att göras i de ”bäddar” vi byggt under friskvårdsdagen.

Hur? Följ promenadstråket efter Saxviken bort mot Folkhögskolan. Mitt emot scenen i vattnet till vänster finns en skylt och en välkomst skylt visat upp till höger. Gå upp där så tar vi emot er=)

Vi kommer ha skyltar vid de ”bäddar” vi (deltagare från studiecirklar) byggt och det kommer att finnas korv med bröd samt alkoholfri dryck som vi bjuder på. Vi berättar om syftet med Trädgården och hoppas med detta att fler vill skriva upp sig på studiecirklar framöver. Kom annars och bara titta och se den plats som nu är till för allmänheten.

Det kommer finnas möjlighet att se vad de studenter från Folkhögskolan gjort (konst, trädgårdsprojekt, samt planteringar) under dagen då de har sin friskvårdsdag i Trädgården mellan 10-14 ca samma dag. Det finns möjlighet att komma och titta redan då men se sig om på egen hand.  Möjlighet för lunch i form av skördesoppa och läfsor kommer att finnas dock till ett pris.

Välkomna!

• 15/9 2024 kommer de som är intresserade att åka på en visning i Håkan Elds Skogsträdgård i Orsa som hen börjat bygga.

Vi återkommer här när vi vet tid och plats för detta. En tar sig dit på egen hand annars om en behöver skjuts eller har plats över i sin bil så meddela mig (Lisa Goude på elvi.gustavsson@gmail.com) och skriv vad det gäller, vem som skriver, så återkommer jag.

Tack=)

• 24/9 2024  Fröinsamling i Mångfaldens Trädgård Mora

Klockan 9.30 ses de som är intresserade i Trädgården för att samla fröer inför våren. Ta gärna med några kaffefilter för förvaring. Eller kom och ”häng” lite och varför inte dela med sig av fröer för denna allmänna plats.

Klockan 16. 00 ses de som är intresserade i Trädgården för att samla fröer inför våren. Ta gärna med några kaffefilter för förvaring. Eller kom och ”häng” lite och varför inte dela med sig av fröer för denna allmänna plats.

Vi ses!

• 2024 Framöver (okt, nov ,dec osv); Vad händer?

De som hört av sig och de insamlingar av namn som visat intresse av att delta i studiecirklar, återkommer jag Lisa Goude till för plats och tid för detta.

Hur? Vi kommer att inta kunskaper om hur en tänker kring en permanent odling ca 4-5 träffar utifrån ett kompendium som satts ihop utifrån P.Weiss bok om ätbart överallt , med träff varannan vecka (ojämn) kl 18.00 ca. Om en har möjlighet att genomföra studiecirkelträff under dagen så löser vi detta.

Ni kan sedan använda det vi lärt oss tillsammans hemma i er egen trädgård, på balkongen och /eller genomföra odlingsprojekt i vår gemensamma trädgård (med hjälp av våra medel) för att prova och studera platsen. En kan sedan ta med sig kunskaper hem och göra det en vet funkar=)

Hör av er till elvi.gustavsson@gmail.com (Lisa Goude Projektledare Mångfaldens Trädgård Mora) om intresse finns där ute så återkommer jag=)

Tack! //