Nytt om Mångfaldens Trädgård Mora

Läget i Mångfaldens trädgård

Under sommaren har vi vattnat och det går nu att skörda lite.

Vi har planterat träd, buskar, växter och blomster i uppbyggda bäddar. Vi har inte grävt (utom buskar och träd) utan byggt jordlager med kartong, stockar/ris, löv och gammalt gräs, hö och sedan toppat med jord som vi odlat/sått i.

Skyltar i antalen två finns nu tillgängligt och den ena sitter efter promenadstråket på ett dött träd som en gärna får pryda med något som du eller dina ev barn gjort. Den andra sitter vid den fina tillgängliga bron som min medarbetare Berth-Owe Moritz har byggt tillsammans med en cirkeldeltagare (intill Emma Zorns Jordkällare- om jag fattat det rätt=) och nedanför den gula villan.

Trädgården är nu öppen att nyttja för allmänheten. Ta promenaden förbi/genom eller ta med en filt och häng lite.

Cirkeldeltagare har vart med aktivt och arbetat i trädgården med projekt de designat och vill testa med ev växter osv.

Vi har haft möten med personalen på Folkhögskolan och det verkar som gott samarbete i trädgården är att vänta. Vi kommer även ha ett möte med de studenter som börjar nästa vecka på kurser på Folkhögskolan så de vet om projektet Mångfaldens trädgård Mora samt Arvsfondens stöd. Vi hoppas även där på engagemang framöver=)

Det kommer att vara invigning i trädgården för allmänheten 10/9 2024 under dagen och lite av kvällen. Mer info kommer nästa vecka 35 om detta. Vi kommer att samarbeta med Folkhögskolan då de har friskvårdsdag samma dag och det kommer att finnas mat , läfsor och annat att pyssla med om du vill prova bygga en bädd tex mm.

Vi har även en FB grupp som heter Mångfaldens Trädgård Mora. Om du har FB och vill se vad vi pysslar med i bild och text. Annars infoar vi här på hemsidan mer textmässigt om vad som händer och sker.

En grupp är redan fulltecknad men fler startas efter intresse. Är du intresserad av att delta i en  studiecirkel om hållbar odling framöver (startas i början på september ca) a 4-5 träffar:

maila : Lisa Goude projektledare Mångfaldens Trädgård Mora på

elvi.gustavsson@gmail.com