Äng vid Saxviken

• Ängsdelen i projektet Hitta ut i Dalarna (Friluftslivets År) genomförs tillsammans med Mora kommun. Mora kommun äger marken där ängen kommer att anläggas och en äng passar bra in i kommunens detaljplan för området.
  • Naturskyddsföreningen Mora har använt bidragspengarna till inköp av ängsfrö. Eftersom de inköpta fröerna inte kommer att räcka till hela området köper Mora kommun in resterande fröer så att hela området kan sås.
  • Mora kommun tar ansvar för att bearbeta marken inför sådden av ängsfröerna och även den årliga skötseln av ängen medan Naturskyddsföreningen Mora ansvarar för att ideellt anordna olika former av aktiviteter och kurser med inriktning på skolelever och allmänhet.
  • Planen för genomförandet var att under hösten 2021 förbereda marken och så ängsfrö. På grund av att det tog längre tid än väntat för kommunen att besluta om projektet skulle kunna genomföras och därefter att vädret inte tillät någon markbearbetning så förskjuts allt arbete till våren 2022.
  • Det kommer att sättas upp informationsskyltar både om ängar i allmänhet och just denna ängen. Tanken är att försöka få till en liten rundvandring som folk kan gå där de med skyltarnas hjälp får en berikad upplevelse av ängen.