Kom till Moraparken i helgen!

Alla nyfikna är välkomna till Moraparken för att se utställningar, prova cyklar och cykelvagnar av alla olika slag eller varför inte ta med sin egen och visa upp? Låt barnen prova på Natursnoksaktiviteter, gå en tipspromenad vid Moraparken eller kom till gågatan på manifestationen ”Låt skogen leva”.

Prel program:

16.30-16.35 Fridays Fridays for future, skog & klimat, Andreas Magnusson, ung klimataktivist

16.35-16.43 Kampanjen ”Låt skogen leva” och Naturskyddsföreningens krav, Johanna Sandahl, riksordförande Naturskyddsföreningen

16.43-16.50 Läget i Dalarnas skogar och utrullning av rödlistan för Dalarnas arter, Mattias Ahlstedt, länsordförande Naturskyddsföreningen

16.50-17.00 Naturnära skogsbruk och skogens mångbruk. Vad kan man tjäna pengar på som skogsägare utan kalhyggesbruk? Leif Öster, föreningen Skogens mångbruk och naturturismföretagare

• Cykelinspiration lördag kl 12-15

Utflykter torsdag-söndag

Naturskyddsföreningen Dalarna, Mora och Orsa erbjuder utflykter till Ore, Unnån, Lindänget, Hemulån och Alderängarna samt studiebesök till Hansjö. De flesta är fulltecknade, men det finns några platser kvar till:

Anmälan snarast till kansli.gavledala@naturskyddsforeningen.se

Vi tipsar också om Egna utflykter och sevärdheter

• Barnaktiviteter lördag och söndag

Lördag kl 10-12 Vi bygger bihotell, planterar frön och lär oss om Allemansrätten.

Lördag kl 13-15 Vi håvar vattendjur och letar bäverspår.

Söndag kl 10-12 Vi letar knoppisar och gör Naturbingo.

Söndag kl 13-15 Vi lyssnar och tittar på fåglar och testar våra kunskaper på en tipspromenad om fåglar.

Välkomna att droppa in! Samling vid Moraparkens entré.

Ledare: Eva Bååth Holmqvist 070-68 11 949 evabth@yahoo.se

– Dalarnas natur och kultur är ett genomgående tema, berättar Lillian Lundin på Naturskyddsföreningens regionkansli i Mora. Vi kommer att ha några hantverkare på plats Moraparken, bland annat Hamid – en afghansk kille som målar dalahästar, en spinnerska och Orsa Slipstensförening. Scenen smyckas med naturmaterial, en bit av en gärdsgård och förhoppningsvis en Moraklocka. Det blir bildspel med naturbilder från Dalarna, kulning och unga folkmusiker från trakten.