Synpunkter på fördjupad översiktsplan för Mora tätort

Vi uppskattar kommunens gedigna arbete och anser att planen tar tillvara många av föreningens intressen. Här är en kort version av vårt remissvar:

Ta tillvara och utveckla de befintliga grönområdena som Tingshusparken, området kring Kajen och Prästholmen. Vi ser gärna att grönområden inbjuder och stimulerar till spontanidrott, lek och kreativitet.

En idé som vi vill bidra till är att anlägga en slåtteräng centralt vid Saxviken. Den skulle bli ett vackert blickfång och bland annat gynna pollinatörer.

Vi har med ledsamhet och bestörtning sett hur många träd i centrala Mora tagits ned på senare tid. Det står bra skrivet i planen om vikten av grönytor och träd så vi hoppas att denna hänsyn tas i fortsättningen, i verkligheten. Att plantera fruktträd och buskar med ätliga bär tycker vi är en utmärkt idé.

Vi efterlyser en ökad satsning på cykel- och gångvägar. Det ska vara enkelt att cykla i stråk utan alltför många vägkorsningar. Att binda samman centrum och Kajenområdet med en gång- och cykelbro alt. tunnel känns viktigt. Befintliga cykelvägar behöver omgående ses över för att vara sammanhängande och säkra. Bygg fler cykelställ med tak. Cykelvägarna behöver också skyltas upp, inte minst för att synliggöra att avstånden i Mora är kortare än vad de upplevs.

Värna jordbruksmarken. Naturskyddsföreningen kan bidra med verktyg som skottkärror, vattenkannor, spadar och grepar till tillsammansodlingar.

Vi vill se en ökad satsning på återbruk som fixarrum i bostadsområden, öppnande av Fritidsbanken och kläd- och verktygsbibliotek, bilpooler, lånecyklar t ex.

Vi ser gärna en satsning på ökat friluftsliv i stort. Skyltning, kartor, leder, guider, kajak- och skridskocentrum, Fritidsbanken som redan nämnts. Att bygga broar till Saxvikenholmarna kan öka tillgängligheten, vilket kan vara både bra och dåligt. Värna strandskyddet.

Ta hänsyn till insekter/pollinatörer i kommande belysningsprogram.

Läs hela vårt remissvar i bifogad fil. Naturskyddsföreningen Mora synpunkter Föp 2021