Slåtterkurs med lie och traditionell hässjning (helg i juni/juli)

Datum för kursen väljs efter passande väder en helg någon gång i slutet av juni eller i juli. Vi kommer att hålla till i Selbäck utanför Mora.

Vi provar för första gången att anordna kurs i grundläggande teknik vid slåtter med lie och hässjning av hö. Kunskapen är värd att bevara eftersom den inte är känslig för regn och fungerar i liten skala. Kunskapen kan också göra nytta i en villaträdgård för den som vill skapa en egen liten äng.

En bra lie är ett förträffligt redskap som du kan använda till att sköta om din trädgård när du låter den bidra till gynnsamma miljöer för hotade insekter. Låt helt enkelt din gräsmatta växa upp till en blommande äng som du sedan slår när den blommat färdigt. Gräset samlar du ihop och komposterar eller använder som täckmaterial i dina odlingar.

Efter kursen kan du delta i slåttergille under hela sommaren med Naturskyddsföreningen i Orsa. Där får du chansen att lära mer om det viktiga bevarandet av ängar. Naturskyddsföreningen i Orsa anordnar sedan många år också kurs i traditionell slåtter.

Du behöver inte äga en lie för att delta i kursen. Har du ingen får du låna av oss. Det är bättre att lära lite om liar och prova lite olika varianter innan du köper en. Om du har en gammal lie kan du gärna ta med den till kursen.

Anmälan sker till mora@naturskyddsforeningen.se eller till Gustaf Ekeberg, 0707645522. Hör gärna av dig om du har några funderingar.