Referat författarbesök Gratislunchen

Naturskyddsföreningen Mora och Mora bibliotek fick nyligen besök av författaren Therese Uddenfeldt som skrivit boken ”Gratislunchen – eller varför har vi så svårt att förstå att allt har ett slut?”

– Det finns en direkt motsättning mellan tillväxtekonomin och naturen, inledde Therese. Frankrikes miljöminister avgick för att han inte klarade av att se hur ekonomin hela tiden överordnas ekologin.

Solen ger oss mat och drev det mänskliga livet tills för 150 år sedan. Samhällen som drivs av solsken är lokala, ganska enkla, har inga stora överskott av resurser och inte mycket avfall. Sen hände något radikalt. Vi började ta upp koncentrerat solsken i form av kol och olja.

– Vi gick från blåbärssoppa till ett ryskt dopingpreparat! 1 meters kollager motsvarar 10 000 timmars solsken, 1 liter olja 25 ton organiskt avfall. Vi kunde göra så mycket mer.

– Vi har fått mycket välfärd tack vare de fossila bränslena men vi är superberoende av olja! Inte minst till transporter. Vi flyttar saker fram och tillbaka hela tiden. Flygtrafiken ökar med 7% varje år, d v s fördubblas vart 10:e år. Men vi använder även till t ex läkemedel, pacemakers, blodpåsar, leksaker, smink/krämer, rengöringsmedel, datorer, telefoner, kläder och livsmedel.

Samhällen som drivs av fossila bränslen är globala, rika, komplexa och genererar mycket avfall. Fossila bränslen står för 86% av världens energianvändning. Förnybart ökar men vi har inte ersatt en enda fossil kilowatt-timme eftersom energianvändningen ökar hela tiden.

– Nu ska vi gå ”baklänges” och ändra den här civilisationen till driven av solsken. Det kommer att bli en enorm omställning som det inte pratas om överhuvudtaget. Hur ska vi kunna ersätta 100 miljoner fat olja/dag med soldriven energi?

– Vi är otroligt optimistiska när det gäller tekniska framsteg. Men vi springer hela tiden in i nya väggar som naturen sätter. Elbilen är ett förslag på att vi ska konsumera oss ur denna kris. Det går inte!

– Med 100% förnybart gör vi exakt samma sak. Det är systemet det är fel på. Vi måste se mycket djupare på frågan. Artutrotning, försurning, befolkningsökning, plastberg, avskogning etc.

FN gav nyligen ut en rapport ”Marknadskrafterna dödar planeten – dags för ett nytt ekonomiskt system”. Nya rikedomar betalas med luft och vatten. Eller som Alf Hornborg, professor i humanekologi, uttryckt det: Vi omvandlar regnskog till Coca-Cola!

– Vi är inte frikopplade från naturen även om vi verkar tro det. Vi sitter ihop med naturen vare sig vi vill eller inte. Om inte vi ändrar på oss så gör naturen det åt oss. Blir det en riktig systemkollaps så hjälper det inte att odla sin egen spenat.

– Vi vet allt det här men kör mer bil, bor större och konsumerar mer. Vi måste omdefiniera begreppet utveckling. Jag är mer inne på avveckling än utveckling. Men det törs ingen säga eftersom det är politiskt självmord. Jag undrar också om vi har nått peak demokrati?

– Jag tror på det tysta exemplet, inte att klaga på folk. Jag vet inte vad vi ska göra men ett förslag är att förbjuda reklam. Marknadsförare och populister spelar på våra känslor. Det är farligt!

En åhörare avslutade hoppfullt:

– Det kan vara skrämmande att det vi känner till raseras, men vad kommer istället? Det finns en plats för oss i ett annat samhälle. Vilka är våra grundläggande behov? De går att tillgodose i en social kontext, inte i materiell. Brandkatastrofen gjorde att folk hjälpte till. Det är ett djupt mänskligt behov av att finnas i ett sammanhang. Vi behöver prata känslor, filosofi och miljöpsykologi. Det finns nåt fint på andra sidan.

Han tipsade också om boken ”Hoppet” av Johan Ehrenberg.

/Lillian Lundin Stöt