Fixa grejen!

Nu startar Miljövänliga veckan. I år är temat Fixa grejen och vi vill uppmuntra människor att ta vara på saker och reparera oftare. Naturskyddsföreningen listar reparatörer och bjuder in till fixarkaféer bland annat.

– I Sverige konsumerar vi som om vi hade mer än fyra jordklot att leva på. Det är ohållbart. Vi köper nytt, byter ut och slänger i alldeles för högt tempo. Vi måste tänka om och börja se värdet i de grejer vi har, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala.

Genom att kartlägga och lista reparatörer vill vi öka kunskapen om var de här yrkeskategorierna finns och var i länet man hittar dem. Det kan bidra till att fler tar hjälp när skor, kläder, elektronik, cyklar och möbler behöver lagas och underhållas.

– Vår höga konsumtion av nya prylar ger mycket avfall och klimatpåverkan. De som lagar själva och de som har till yrke att laga åt andra är verkliga miljöhjältar, tycker Denise Fahlander, Handla Miljövänligt-nätverket i Gävleborg.

www.fixagrejen.nu finns massor av tips på hur du själv kan fixa och reparera inom områdena Hem & möbler, Kläder, tyg & skor, Elektronik samt Hobby & fritid.

www.mora.naturskyddsforeningen.se listar vi yrkesfixare i Mora.

Mora: 6/10 kl 11-14, Mora Bibliotek & Kulturhus. Repair Café – fixa grejen! Kom med cyklar, kläder och prylar så hjälps vi åt att laga eller göra om. Kunniga fixare och fika finns. Boksläpp ”Ett hållbart liv – 365 tips” Utställning på biblioteket fr o m 27/9.