Yttrande ökad handel Mora-Noret

Naturskyddsföreningen Morakretsen har beretts möjlighet att lämna synpunkter på planen. Vi vill anföra följande:

Vi ställer oss kritiska till ambitionen att möjliggöra ännu mer handel i och med den nya exploateringen. Vi vet att trafiksituationen i Mora är minst sagt ansträngd redan nu. Vi vet att koldioxidutsläppen från trafik ökar och att en stor del av utsläppen från privatbilism kommer från korta resor i närområdet till t ex handelsområden. Naturskyddsföreningen anser att det inte bör vara en prioritering från kommunens sida att underlätta och stödja ännu mer handel i externa handelsområden.

Vi anser att det är viktigt att de naturvärden som finns inom området noggrant inventeras och att hänsyn tas till de fynd som eventuellt görs. Vi är beredda att medverka vid en sådan inventering.