Yttrande fördjupad översiktsplan för Mora tätort

Vi uppskattar det gedigna arbetet och anser att planen tar tillvara många av föreningens intressen. Några synpunkter:

• Grundprincipen bör vara att förenkla och prioritera cykel, gång och kollektivtrafik i Mora.
  • Cykelvägar behöver omgående ses över för att vara sammanhängande och säkra. Cykelvägar behöver också märkas ut, inte minst för att synliggöra att avstånden i Mora är kortare än vad de upplevs.
  • För att förenkla för pendlare bör ordentliga cykelställ under tak byggas.
  • Var rädd om jordbruksmarken.
  • Ta tillvara och utveckla de befintliga grönområden som finns som Tingshusparken, området kring Kajen och Prästholmen.
  • Naturskyddsföreningen motsätter sig strandnära bebyggelser som hindrar allmänhetens nyttjande av strandnära områden och där biologiska värden hotas.
  • Vi föreslår att kommunen skapar en bilpool där kommunens egna bilar kan nyttjas under kvällar och helger. Parkeringsplatser reserveras för bilpoolens bilar.

Läs hela yttrandet: Naturskyddsföreningen Mora synpunkter Föp