Butiksundersökning ekofrukt Mora

Miljövänliga Veckan har i år temat ”Byt till eko”. Naturskyddsföreningen har därför varit ute och kollat hur lätt det är att handla ekologiskt i Mora. De varor som kollats är de som är viktiga att börja med: kaffe, mjölk, bananer & vindruvor samt russin, potatis och kött. Vi har även kollat utbudet av ekologisk frukt.

I vår butiksundersökning delar Willys och ICA Maxi förstaplatsen på 23 poäng av 26 möjliga. På tredjeplats kom ICA Supermarket på 20 poäng, följda av Konsum Sollerön 17, Lidl 13 och ICA Siljan 12 poäng.

– ICA Maxi har ett stort sortiment av ekologisk frukt, även t ex grapefrukt och lime, berättar Lillian Lundin Stöt, Naturskyddsföreningen Mora. På Willys fanns torkad, ekologisk ananas och mango, vilket är ovanligt. ICA Siljan har t ex ekologiska äpplen i lösvikt och ekologiskt kött. Det hade de inte förra året. Mycket glädjande!

– Glädjande är att det skett en stor uppryckning sedan förra året i alla butiker. Vi ser en eko-boom!

I många fruktodlingar används mycket kemiska bekämpningsmedel och ofta medel som är förbjudna i EU. Det är vanligt med skador orsakade av jordbrukskemikalierna. Ett skrämmande exempel är att kostnaden för att vårda människor som fått skador av bekämpningsmedel övergår hela det samlade hälso/sjukvårdsbiståndet i Afrika söder om Sahara.

Butiksundersökningen är en del av Naturskyddsföreningens arbete under Miljövänliga Veckan. Vi hade också föreläsningen Byt till eko och utställning på biblioteket.

Pressmeddelande inför Miljövänliga veckan, Dalarna:

Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Mer information om ekologiskt kontra oekologisk odling finns på www.naturskyddsforeningen.se/eko